Tuesday, May 5, 2009

Duvbrun


Idag åkte jag tunnelbana. På sätet på andra sidan gången låg det en liten jordhög. Skumt. Det steg på en äldre dam i en duvblå sommarkappa och gick in mot sätena på andra sidan gången. Just som jag tänkte att hon ser väl jordhögen och sätter sig inte där så ser ju hur dem äldre damrumpan närmar sig jordhögen. Jag borde hejda henne, tänkte jag. Men istället tittade jag bort.
Efteråt önskade jag att jag utbrustit: Akta!!
Men istället tittade jag bort. Hon reste sig förfärat och satte sig på ett annat säta där hon omsorgsfullt försökte göra rent sin duvblåa kappa.
Men då kom jag på att hon fick lära sig en läxa. En bra sådan. Att se efter var man sätter sig. Själv väljer jag bara fina säten. Nästa gång kanske det sticker upp en spik från sätet eller så kanske det ligger.. bajs! Men det behöver hon inte oroa sig för, för att från och med nu kommer damen att se efter var hon lägger sin stjärt. Tack vare mig!

No comments:

Post a Comment